perjantai 26. elokuuta 2016

Ihana ja innostava syksy lähtee suoliston ja koko ruoansulatuksen hoidosta. Ruoansulatuskurssi 18.09.16 Wasa Wellnessissä


Onnellinen vatsa auttaa sinua voimaan hyvin monella tavoin!

Kaikki luonnonmukainen ja kokonaisvaltainen terveydenhoito lähtee ruoansulatuksen hoidosta, mutta ei pelkästään suoliston hoidosta. Perinteinen Kiinalainen Lääketiede (PKL)kuvaa hämmästyttävän tarkasti miten Paksusuoli, Ohutsuoli, Maksa, Vatsalaukku, Haima ja Perna huolehtivat koko ruoansulatusprosessista. Nämä elimet myös ottavat osaa ihmisen tunteiden sulattamiseen ja PKL kertoo, miten sisäelimet voivat suistua tasapainostaan myös henkisen stressin ja liian vahvojen ja pitkäkestoisten negatiivisten tunteiden vallitessa.
Jos haluat auttaa ruoansulatusta toimimaan optimaalisella tavalla, huomioit myös ruokavaliossasi vuoden aikojen vaihtelun. Nyt syksyllä on paras aika kiinnittää huomioita paksunsuolen hoitoon, jo siksikin, että Paksusuoli ja Keuhko ovat kiinalaisittain niin tärkeä aisapari, että syksyn flunssien ja epidemioiden ja tulehduskierteiden ennaltaehkäisyn tärkeä pilari on suoliston hoito.

Vatsan kipuilu, närästys, happamat röyhtäisyt, turvotus, ilmavaivat ja ummetus ovat suoliston yleisimpiä häiriötä  joita harvoin hoidetaan ennen kuin tilanne on päässyt käsistä ja kokonaisvaltainen terveydentila   ja elämänlaatu on merkittävästi huonontunut.

Tällöin näiden oireiden hoito on paljon pidempikestoista ja haastavampaa. Hoitamattomat ruoansulatusvaivat voivat aiheuttaa koko joukon muita  krooniset nivelvaivat, allergiat, atopia, immuniteetin heikkeneminen ja jopa neurologiset sairaudet, vitamiinien puutostilat, väsymys ja hormonaaliset oireet kuten kilpirauhasen vajaatoiminta.
Suoliston vaikutus ulottuu myös aivoihin ja sen huono kunto liitetään jopa Alzhaimeriin.

Tässä muutama vinkki syksyyn:
-         Jätä kiireessä ruoan ahmiminen ja sen sijaan sytytä kynttilä ja hengitä hitaasti 3 kolme kertaa sisään ja ulos ennen kuin edes aloitat syömisen
-         Pidä ruokarytmit suorastaan pyhänä asiana, sappi kiittää ja sulatat rasvatkin paremmin. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja ehkä vielä pieni iltapala. Parempi pieniä hyvin sulavia aterioita kuin valtava suuri ateria kerran päivässä, sitä elimistösi ei kestä eikä sulata pitkän päälle.
-         Käytä kylmillä ilmoilla pääasiassa vain lämmintä, runsaasti vihannespitoista ruokaa. Ripauta chiliä tai mustapippuria hiukan stimuloimaan Paksusuoli/Keuhkoa.
-         Älä syö pelkästään kylmiä ruokia ja salaatteja, sisäelinten lämpötila laskee ja varsinkin stressaantuneet vatsahermot saavat koko suoliston kramppaamaan.
-         Juo kostealla ja kylmällä säällä tuoreesta inkivääristä keitettyä keitosta, se tuo tarvittavaa lämpöä sisäelimiin.
-         Huolehdi ruokamassan pH tasapainosta joten lisää alkalinisoivaa sitruunaa ja viherjauheita ja yrttejä ruokaasi ja suosi tummanvihreitä vihanneksia. Vähennä lihan käyttöä ja sano jäähyväiset valkoiselle viljalle ja sokerille. Paljon herkullisempaa on hunaja ja speltti.
Jätä ns. Tulta tuovien ja pH tasapainoa vääristävän kahvin ja alkoholin läträys pois ja siirry kohtuuteen.
-         Kun vatsasi oireilee, käytä gluteenitonta ruokavaliota, vaikkei sinulla olisikaan keliakiaa. Gluteiiniyliherkkyys on monen ruoansulatusoireen taustalla ja saattaa heijastaa muita ruoansulatuksen ongelmia.
-         Napsi maitohappobakteereita säännölisesti ja käytä kuureittain ruoansulatusentsyymejä jos mikään ei tunnu sulavan.
-         Ärsyyntynyt suolisto ja paksusuoli tarvitsee helliviä geeliytyviä kuituja esimerkiksi hyvin paisuttettujen chia siementen, psylliumkuidun ja siivilöidyn pellavansiemenkeitoksen muodossa.

RuoanSulatuskurssi

Su 18.09. klo 17-30
Kaikki mitä tarvitset parantaaksesi ruoansulatusta ja suolistosi kuntoa.

Tiestitkö että suolisto on perusta terveydellesi: hormonitoiminnallesi, immuniteetillesi ja vitamiinien syntetisoinnille?
Perinteinen Kiinalainen Lääketiede, luontais- ja funktionaalinen lääketiede yhdessä antavat kietovia vastauksia ruoansulatusongelmiin ja auttavat Sinua luomaan uudenlaista terveyttä ja hyvinvointia.

Kurssin hinta 45 e, sis. pientä vatsaa hellivää purtavaa ja juotavaa.
Ilmottautuminen 12.9 mennessä: Silja Kuitu p. 0440880786, silja.kuitu@naturmedi.fi

Ota mukaan muistiinpanovälineet ja mukavat vaatteet.


perjantai 12. elokuuta 2016

Taiteiden Yö 2016 / Konstens Natt 201


Kiitos kaikille vierailijoille! 
Kiitos live musiikista Elias Berglund & Bella Paasimäki.



Elias & Bella




Taidetta, Sointu Kuokkanen


Susanne Broända


Carina Granö-Träskelin / Susanne Broända


Susanne Broända


Sointu ohjaamassa illan naurujoogaa


tiistai 2. elokuuta 2016

Glädje och inspiration under Konstens Natt 11.8 kl 15-19:00

Konstens natt 11.8 i år – Vedic Art/ Konstutställning, föreläsningar, saunayoga och behandlingar.

Wasa Wellness egna terapeuter ställer ut sina konstverk under Konstens Natt – många gjorda enligt Vedic Art konceptet men även annan typ av konst och hantverk visas upp.

Under Konstens natt erbjuder vi skrattyoga och föreläsningar som berör vårt
välmående och tillfälle att njuta av vår konst! Temat för kvällen är Glädje och Inspiration.
I vår bastu finns det möjlighet att pröva Saunayoga. Du kan även stärka ditt välmående via olika typer av behandlingar .

Program i yogasalen
Glädje och inspiration – Ilo ja Inspiraatio 
16:00 Skrattyoga, Sointu Kuokkanen, yogainstruktör
16:30 Hitta glädjen via coaching, Carina Granö-Träskelin, professionel coach (ICF)
17:00 Kundaliiniyoga pass for joy and happiness/ Sointu Kuokkanen, yogainstruktör
17:30 Glädjens kraft. – Susanna Hemming, diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes.

Vi kommer även erbjuda möjlighet till Prova På behandlingar. Priset är 20 min/25 e.
a) Joinserat fotbad, Helena Hemming tfn 050 571 1682¨
b) Energibehandling, Susanne Broända tfn 050 350 1081
c) Indisk huvudmassage, Reiki, Tiinan Kauneushuone tfn 040 354 1611
d) Craniosacralterapi,massage av nacke, axlar och händer Monica Kronman tfn 050 582 2919
e) Rosenterapi – Kirsti Fursti tfn 040 708 9299
f) BICOM bioresonans – Catharina Thors tfn 050 367 8187

Ett Saunayogapass hålls kl 15 - tvåspråkigt . Passet räcker 30 min. Pris 5 euro. Begränsat antal platser. Boka plats på förhand på carina@wasawellness.fi senast 9.8.

 Välkomna att trivas med oss i augustikvällen! 

Ilo ja Inspiraatio 11.8.2016 klo 15-19:00

Taiteiden yö 11.8.2016 – Vedic Art/ Taidenäyttely, luentoja, saunayogaa ja hoitoja. 

Wasa Wellnessissä työskentelevät terapeutit asettavat esille omia taideteoksiaan Taiteiden Yössä – monissa on käytetty Vedic Art –konseptia, mutta esillä on myös muuntyyppistä taidetta sekä käsitöitä.

Taiteidenyön aikana on mahdollisuus kokeilla naurujoogaa ja tulla kuuntelemaan luentoa hyvinvoinnista ja nauttia meidän taiteestamme.  Illan teema on Ilo ja Inspiraatio. Pidetään myös Saunajoogaa illan aikana.

Ohjelma joogasalissa:
Teema - Ilo ja Inspiraatio 
16:00 Naurujooga Sointu Kuokkanen, joogaohjaaja
16:30 Hitta glädjen via coaching, Carina Granö-Träskelin, professional coach (ICF)
17:00 Kundaliiniyoga pass for joy and happiness/ Sointu Kuokkanen, joogaohjaaja
17:30 Glädjens kraft. – Susanna Hemming, diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes

Sinulla on myös mahdollisuus kokeilla erilaisia koehoitoja, jotka voit varata myös jo etukäteen: 20min/25€.

a) Ionisoitu jalkakylpy, Helena Hemming (puh 050 571 1682)
b) Energiahoitoja Susanne Broända (puh 050 350 1081)
c) Intialainen päähieronta ja Reikihoito Tiinan Kauneushuone (puh 040 354 1611)
d) Craniosacral-terapia, käsien, hartioiden ja niskan hieronta, Monika Kronman (puh 050 581 2930)
e) Rosenterapia – Kirsti Fursti puh 040 708 9299
f) BICOM bioresonanssihoito – Catharina Thors puh 050 367 8187

Saunajoogatunnit pidetään klo 15 (kaksikielinen). Kesto 30 min. Hinta 5 euroa. Ilmoittautuminen etukäteen osoitteeseen carina@wasawellness.fi viimestään 9.8. Paikkoja on rajoitetusti.

Tervetuola viihtymään kanssamme!


perjantai 27. toukokuuta 2016

Meditatiiviset harjoitukset


Istuen, makuulla, kävellen. Aistihavaintojen kautta - tunteminen, katsominen, kuuleminen.
(Maku/haju - tietoinen maistaminen/syöminen, ja hajuaisti myös luonnossa harjoitellessa).


Meditaation sanotaan olevan jotain mikä tapahtuu keskittymisen kautta, kun olemme voineet keskittyä läsnäolevasti aistien kautta tietyn aikaa. Jooga filosofiassa on mainittu, jos olemme voineet keskittyä jonkun aikaa ilman ajatusten keskeyttämänä johonkin yhteen asiaan (tekniikkaan), voimme kokea meditatiivista tilaa. Syvemmän meditatiivisen tilan sanotaan olevan mahdollinen, jos keskeytymätön keskittymisen/olemisen tila vois olla yhtäjaksoista lähes puolen tunnin ajan.


Aika: säännöllisyys (joka päivä, jos mahdollista), ei niinkään pituus. Alkuun 5-10 minuuttiakin on hyvä. On todettu, meditaatio mm. vaikuttaa elektromagneettiseen kenttään, verenkiertoon, hermostoon, rauhasiin, aivojen kemiaan. Muun muassa meditaation pituudesta ja vaikutuksista tästä linkistä.


Ajatukset  / tunteet: Tunteita nousee ja laskee. Niin kuin mitkä tahansa ajatukset ja tuntemukset elämässä. Voit ottaa tarkkailijan roolin ja vain tiedostaa nämä ja lempeästi palata tekniikkaan, jota käytät. Pakottaminen yleensä tuo jännitystä, joten anna aikaa. Tarpeen tullen, jos pitkähkön harjoituksen aikana nousee ideoita/ajatuksia, jotka saatava paperille, jotta voit jatkaa, niin pidä muistio vieressäsi. Näin ei tarvitse pitää ajatuksista kiinni vaan voit helpommin jatkaa; keskittyä olennaiseen.


Hengitys: luonnollinen, jollei tekniikkana sitten ole hengityksen seuraaminen, niin silloin hengitys automaattisesti saattaa syventyä ja pidentyä. Joogaharjoituksina käytetään myös erilaisia hengitysharjoituksia, joissa tietoisesti hengitetään rauhallisesti, kontrolloidusti syvempään sisään ja ulos, tehden hengityksestä pitkää ja esimerkiksi saman pituista (sisään ja uloshengitys yhtä monta sekuntia).


Silmät: Silmät suljettuina tai katse lempeästi alaviistoon metrin parin päähän. Kävellen yleensä auki ja makuulla kiinni; istuen sekä että.


Mieli: mieli muun muassa muistaa, kuvittelee, tietää, erehtyy (Patanjalin Yoga Sutrat) ja joogan (meditatiivisuuden) tarkoitus onkin hiljentää kaikkea tätä. Mielen nähdään myös olevan yhteydessä kehoomme, eli harjoitus mielen tai kehon kautta vaikuttaa toiseen. Kun mieli ei enää “teekään” mitään, niin voimme kokea omaa todellista olemustamme, joka mahdollistuu muun muassa meditatiivisten harjoitusten / tekniikoiden kautta. Syvän tietoisuuden kokemus voi olla hetkellinen tai pidempi, joka mahdollistuu läsnäolon ja antautumisen kautta.


Istuma asento: selkä ojennettuna, aluksi tuntien pituutta lantiosta ylöspäin, niin keho asettautuu. Voit tietoisesti liikuttaa yläkehoa hetkeksi aikaa eteen, taakse ja sivuille, jotta huomaat missä asennoissa kehon lihakset jännittyy ja näin löydät oman keskipisteen (kevyimmän/suorimman kohdan).
Istuen lattialla tai tuolilla (vältetään nojaamista selkänojaan, jollei se ole tarpeen). Lattialla oleva risti-istunta; voit katsoa että polvet ovat alempana kuin lantio —> istu tyynyjen päällä, näin jalat eivät puudu niin helposti/nopeaan. Kämmenet polvien/reisien päällä tai sylikkäin. Silmät suljettuina tai katse lempeästi alaviistoon metrin parin päähän. Jos tunnet harjoituksen aikana pakottavaa tarvetta vaihtaa asentoa, niin tee se rauhallisesti/tietoisesti.
Voit istua myös lattialla sääret maassa polvet auki ja osoittaen eteenpäin, jolloin koroke (kirjapino)/tyyny/tyynyjä lantion alla helpottaen asentoa. Korokkeen korkeus sen mukaan mikä itselle asentona mukava.


Tekniikat (voit valita 1-3 harjoituskerralle)

Kuunteleminen

Tällä voi aloittaa. Joskus helpompi aloittaa kehon ulkopuolelta. Tiedostat ja kuulet mitä eri ääniä kuulee, ilman että niitä tarvitsee ajatusten tasolla jäädä miettimään/analysoimaan.


Tunteminen

Kehon eri osien tunteminen - tunne jalkoja (pelkästään tunne), vatsaa, rintakehää, selkäpuolta, pään aluetta, kasvoja. Pelkästään tunnet, tuot keskittymisen aistihavaintoon tuntemisesta.


Tunteminen/seuraaminen

Hengityksen tunteminen/seuraaminen. Sisään hengitys, pieni luonnollinen tauko ja uloshengitys, pieni luonnollinen tauko..

Sisään- ja uloshengityksen ilmavirran tunteminen nenän alapuolella. Saattaa olla että luonnollisesti hengitätkin ulos suun kautta, silti voit keskittää mielen nenän alapuolelle.

Hengityksen tuoman liikkeen tiedostaminen kehossa - rintakehällä tai vatsalla. Miten tämä alue liikkuu kun hengität.



Mantra

Mantran toistaminen, joko ääneen, hiljaa mumisten tai mielessä. Ole mukana jokaisessa sanassa, kirjaimessa, tavussa ja tunne värähtely (jos ääneen). Huomaa myös tauot välissä. Lyhyt mantra kuten esimerkiksi OM voi olla hengityksen rytmissä, niin että uloshengityksen aikana lausut ja sisään hengityksen aikana vain olet. Pidemmät mantrat kulkevat hengityksen luonnollisessa rytmissä. Toistaa voit niin kauan kuin haluat, mutta toistokerrat voivat esimerkiksi olla: 3x, 27x, 54x tai 108x. Jos tietty määrä (27, 54, 108), niin tarvitset malan (helminauhan), jotta tiedät monta kertaa olet lausunut. Jokaisen helmen kohdalla mantra, pienehkö tai pidempi tauko kunnes siirryt seuraavaan helmeen. Mielen harhaillessa muihin ajatuksiin, tuo tietoisuutesi harjoitukseen. Malat ovat tehty oikeille lukumäärille - mala vaihtoehdot tästä linkistä ja lisää numeroista tästä linkistä.  


Katse

Voit kohdistaa katseen myös objektiin; esimerkiksi kukka, jota katsot. Tai tiettyyn kohtaan lattiassa. Huom. Käyttäessäsi kynttilää, on kynttilä laitettava ainakin käden pituuden verran kauemmas itsestä, rintakehän tai kasvojen korkeudelle. Kynttilä käytettäessä on kyseessä ‘trataka’ niminen jooginen puhdistusharjoitus, joka aloitetaan vaan 10-15 sekuntia kerralla ja hitaasti pidennetään aikaa muutamiin minuutteihin (vie useita päiviä nostaa pituutta). Harjoituksessa katse kohdistetaan silmiä räpyttämättä liekin kirkkaimpaan/ylimpään ‘väriin’. Alkajille suosituksena muu kuin kynttilä objektina, jollei trataka ennestään tuttu.


Sisäinen katse/tunne

Voit myös tuoda silmät suljettuina sisäisen katseen/tuntemuksen tiettyyn kohtaan kehossa, esimerkiksi sydämen alueelle, kulmakarvojen väliin (kolmas silmä), tai lantionpohjaan (naisilla kuukautisten aikana).


Makuulla: selin (mieluiten ilman tyynyä tai muutamien senttien paksuinen pehmeä koroke pään alla.
Tekniikka: kehon eri osien tunteminen - tunne jalkoja (pelkästään tunne), vatsaa, rintakehää, selkäpuolta, pään aluetta, kasvoja. Pelkästään tunnet, tuot keskittymisen aistihavaintoon tuntemisesta. Voit jatkaa hengityksen Tunteminen/seuraaminen tekniikkaa kuin istumaharjoituksessakin.


Kävellen: Voit kävellä rauhallisessa tahdissa (tai tosi hitaassa) päästä päähän ja ennen käännöstä pysähtyä ja ennen kuin aloitat suoran kävelyn (kaksi pysähdystä / paussia). Voit myös kävellä laajaa “kehää/ympyrän” muotoa. Aistihavainnot ja tietoisuus liikkeessä, jalkapohjissa ja katse alaspäin.



♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Välillä tekniikka jää ja olet vain, mutta palaa tekniikkaan kun tiedostat että ajatukset alkavat taas harhailla.


Olemme jotain syvempää kuin ajatuksemme. Jos ajatuksemme olevat pilvet taivaalla ja syvin olemuksemme taivaan väri, niin ymmärrämme että vaikka joinain hetkinä ja päivinä pilviä on enemmän tai erityisen paljon, niin kuitenkin tiedostamme että todellisuudessa olemme jotain muita kuin nämä ohi lipuvat pilvet.

Nauti harjoituksesta, hiljaisuudesta, tauoista, tyhjyydestä
harhailla.

- Krisse


www.kristiinapeltoniemi.blogspot.fi
Facebook
Instagram

tiistai 17. toukokuuta 2016

Fem år och full av energi

Hösten 2010 påbörjades renoveringen av Harjus bastu -
Det som idag är välmåendecentret Wasa Wellness
I fem års åldern är barn oftast energiska initiativrika och fulla av energi. En femåring vill även testa gränser, frågar ofta varför och ser pinnen som sitt trollspö. En härlig ålder med andra ord när allt är möjligt och tron på sig själv och den egna förmågan är stark.

Kan inte låta bli att le när jag jämför med den 5- åring jag just nu har i tankarna - nämligen Wasa Wellness. I år har det gått fem år sedan första företagaren flyttade in bland sågspån och materialhögar, när första kunden hittade in via en liten skylt ute vi gatan och vi hade vår fina invigning den 15 oktober med tal av Christoph Trier och massor med härliga gäster på plats - ingen nämnd och ingen glömd. Tiden har gått otroligt snabbt och visst har det hänt saker.

Våra värderingar har klarnat


Att vi är energiska, initiativrika och fulla av energi precis som vilken fem-åring som helst råder det ingen tvekan om. Ett fantastiskt exempel på detta var under de strategidagar vi haft under våren när idéerna flödade, energin var på topp och alla på plats lyfte fram vad som är viktigt för hen just nu. Att samlas i en grupp och ta del av allt det kunnande som finns samlat under samma tak är en förmån.

Vi har satt extra fokus på att utforska vilka  värderingar som utgör kärnan i vår verksamhet. För att kunna navigera i en föränderlig värld är det av yttersta vikt att ha klart för sig vad som är väsentligt just för oss/mig. Ur ett 20 tal värdeord kristalliserades sex stycken fram under livliga diskussioner.

Hos oss handlar det om 1) Respekt 2)Yrkesskicklighet 3) Samhörighet 4)Värme -Lugn 5)Glädje-Inspiration och 6)Utveckling. Allt detta genomsyrar vår verksamhet och vi är alla ansvariga för att dra vårt strå till stacken för att värderingarna ska vara en levande del av vår verksamhet och inte bara ord på ett papper.

Respekt och Glädje


För oss betyder ordet Respekt att vi bemöter alla på samma sätt som vi själva vill bli bemötta samt att vi respekterar varandras olikheter, styrkor och svagheter. Vi visar även det egna jaget respekt genom att ta hand om oss själva på bästa sätt. Som bekant så utgår allt från dig själv - det du inte själv har kan du inte ge åt andra.

Även denna fem-åring kommer att ha ett födelsedagskalas - inte bara en dag - utan i en hel vecka i oktober. Vi kommer att tjuvstarta firandet redan i augusti under Konstens Natt. Då bjuder vi just dig på den femte av våra värderingar - Glädje och Inspiration.

Fram tills dess har Du hela sommaren på dig att plocka fram fem-åringen  inom dig. i din vardag - kanske blir en pinne ett trollspö eller en låda en båt som söker sig fram mot solnedgången?
Ha en underbar fortsättning på veckan!
Carina



Invigningen den 15 oktober 2011 - i höst är det dag för fest igen!




perjantai 13. toukokuuta 2016

SEMESTER?

Efter en veckas "intensiv" semester, så funderade jag faktiskt om jag inte borde ta semester efter semestern. Så kan det säkert kännas för oss alla att semestern inte alltid är så avkopplande, men bara det är skönt att få komma helt bort och bli förtrollad och förtjust över nya platser och härliga människor. En gammal dam har lämnat i mitt hjärta från resan hon är 83 år gammal och medan vi delade en längre taxiresa och besök i Pisa fick vi ta del av hennes livsöde. Hon hade gått igenom krigets fasor som föräldralös 6 åring i Ryssland........ Ända hon nu förundrades över var hennes barnbarnsbarns oförmåga att sova utan sin kudde på resan, Hon hade ingen dyna utan sov på sin knytnäve när hon var liten. Jag skriver detta för att påminna mig själv och andra hur bra vi faktiskt har det och komma ihåg att njuta av livet.
Ha en bra semester alla!!!!!!! NJUT
Monika K.