sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Anhörigdagen 22.4.2017

Lördagen den 22.4 var en annorlunda dag på Wasa Wellness.

Företagarna i huset ville på något sätt uppmärksamma Finlands 100 års jubileum och bestämde sig för att ordna en välmående dag för anhörigvårdare och anhöriga till personer som behöver extra omvårdnad i vardagen.
I dagens läge finns det över 300 000 personer i Finland som sköter regelbundet om en närstående. Av dessa är det endast en bråkdel som har ett avtal med kommunen och får en liten ersättning för sitt arbete. Majoriteten sköter alltså om sina nära helt utan ersättning och sparar på detta sätt enorma summor åt kommunen. För många kan vardagen verka som en enda lång kamp där den näras behov är mycket viktigare än de egna behoven, och tid för en själv kan räknas som lyx.
Den här gruppen ville vi nå för att visa vår uppskattning för deras värdefulla arbete. Vi fick hjälp att sprida budskapet via några anhörigföreningar i nejden och vår tanke var att bjuda på gratis välmåendebehandlingar och gruppaktiviteter under en hel lördag.
Och dagen blev verkligen annorlunda och givande!

En lugn stund i väntan på behandling (Hannele, Camilla och Gisela)
Klockan 10 på morgonen dök de första gästerna upp för att delta i Qigong och för att ta del av olika individuella behandlingar som de hade fått anmäla sig till på förhand. Det var alldeles underbart att se hur bekymrade anletsdrag slätades ut, spända muskler fick en välbehövd massage och tiden fanns till bara för en själv. I händerna på våra oerhört kunniga behandlare fick många olika känslor komma till ytan och visa vägen till något som kanske glömts bort under alla år av osjälvisk vård av andra.
Det är så oerhört viktigt att ta hand om sig själv för att orka ta hand om andra.
När dagen väl var slut hade skratten ekat under skrattyogan, olika avslappningstekniker hade lärts ut och förhoppningsvis hade både kropp och själ fått nya insikter om vad som känns bra och vad som är viktigt i ens eget liv💜

Kirsi Louhi-Timmerbacka, psykoterapeut på Wasa Wellness

Progressiv avslappning med Monica
Dikt om livets väg - skriven av Margareta Pellas



tiistai 11. huhtikuuta 2017

Synergy

Om du vill avgifta din kropp på djupet och samtidigt få fart på ämnesomsättningen..ska du beställa denna fina detoxserie från Synergy. Man  äter regelbundet microbiomvänlig mat i kombination med dessa uppbyggande produkter.Beskrivni g finns i paketet.
Du kan beställa på www.synergyworldwide.com  på ID 1501746.  Sen är du välkommen att kontakta mig så berättar jag mera.Helena Hemming  050-5711682





maanantai 10. huhtikuuta 2017

Jooga keho

5 ”tärkeintä” kehon systeemiä joogalle. Harjoituksessa nämä joko vaikuttavat ja/tai vaikuttuvat (on harjoitus sitten paikallaan oleva harjoitus tai kehollisempi asentoharjoitus).


* Luut 206 (Axial; päästä häntäluuhun 80 luuta, raajat 126 luuta)
Oman kehon mittasuhteet vaikuttavat jooga asentoon (mm. siihen onko jokin asento helpohko tai vaativa & milloin luu tuleekin jo luuta vasten).

* Lihakset (640‐644) vievät eniten energiaa (myös ruoansulatus)
- Hengityksen tärkeys: Sitä arempi keho mitä heikompi hapenotto; keho joutuu ottamaan happea
muuten soluilta.
- Lihasten ei ole myöskään tarkoitus kantaa raskaita esineitä. Esimerkiksi taakse taivutuksissa ei tulisi jännittää selkää liiallisesti.
- Toimivat pareittain (lihas supistuu / ojentuu – esim. hauis / ojentaja)

* Hermosto
‐ Keskushermosto (aivot ja selkäydin)
   Läheinen psykologinen yhteys kehon ja mielen (ajattelun) välillä
   Asentomme on tunteiden käsialaa
   Myös lääketieteellistä tutkimusta placebo efektisistä toipumisista

‐ Ääreishermosto
   Somaattinen (tahdonalainen) mm. kuulon, näön, ihon viesti
   &
   Autonominen hermosto (suurimmilta osin tahdosta riippumaton)
       - Sympaattinen hermosto (kehoa kuluttava) ja aina aktiivinen esim. ruoansulatus
          - Vaativat jooga asanat muuttuvat säännöllisellä harjoittelulla pikkuhiljaa ja dominoiva  
             sympaattinen hermosto ei ole enää niin intensiivinen. Esimerkiksi hartiaseisonta aloittelijoille
              aluksi kuluttava.

       - Parasympaattinen hermosto (kehoa palauttava)
          - Vagus nerve (hermo) – menee kurkun, keuhkojen, sydämen ja ruoansulatuksen alueelle. 
          - Esimerkiksi rintakehän liikkeet syvän hengityksen myötä stimuloi vagus hermoa
            (kiertäjähermoa) ja siten sydämen sykettä.
          - Hyvät yöunet edesauttavat parasympaattisen hermoston toimintaa ja hermoston palautumista.



Jooga anatomisesti tähdätään sympaattisesta parasympaattiseen dominanssiin. Kun kerran nämä hermostolliset toiminnot vaikuttavat jokaiseen kudokseen kehoissamme, niin me voimme kirjaimellisesti vaikuttaa jooga harjoituksilla jokaiseen soluun kehossamme: Mm. immuniteetin nousu.


* Umpirauhaset (hormonaalinen)
Suurin osa rauhasista kontrolloituu aivoista ja näin koko umpirauhasjärjestelmä yhdistää elimet sekä käskykeskuksen, jotka säätelevät mm. aineenvaihduntaa.


* Hengitys
Hengityksen liikkeet:
‐ vatsa
‐ lantio
‐ ristiluun, häntäluun ja lannerangan alueelle
‐ koko selkärankaan
‐ lonkkiin
‐ hartioihin ja käsiin
Päälihakset hengityksessä ovat kylkiluiden väliset lihakset, pallean ja vatsan lihakset.


Muut kehon systeemit: Sydän/verisuonet, lymfa (imunestejärjestelmä), iho, ruoansulatus, virtsa, immuuni ja imukudos sekä reproduktiivinen (lisääntyminen).


Läsnäolevia harjoituksia toivottaen,
-Krisse
https://kristiinapeltoniemi.blogspot.com

perjantai 7. huhtikuuta 2017

Just nu är jag inne på ämnet att bygga upp vårt microbiom

Visste du att vi har mer bakterier än celler i kroppen?

Visste du att vårt mikrobiom – det vill säga alla de många miljarder bakterier som finns i våra kroppar, påverkar oss varje sekund av livet?

Mikrobiom, ja vad är det? Jo det är den sammanlagda arvsmassan av alla mikroorganismer i en viss miljö. Vår kropp är en sådan miljö.

I vår kropp innehåller endast 10% av alla kroppens celler våra gener. De resterande 90% består av bakterier, svamp och främmande mikroorganismer, och det är just det som är vårt totala mikrobiom.
Människan har flera olika mikrobiom , till exempel på huden, i magen och i näsan. Räknar man samman allt så finns det triljoners mikroorganismer i och på varje individ. Mikroorganismerna ska om de är friska och i balans leva i harmoni med människan. Vissa mikroorganismer är helt nödvändiga för att vi ska fungera, som till exempel bakterierna i mag-tarmkanalen.

Om mikrobiomet hamnar i obalans så leder det förr eller senare till sjukdom. Sjukdomar som vetenskapen nu börjar koppla till tarmens mikrobiom är MS, övervikt och diabetes, det forskas också på psykiska sjukdomar,depression och deras koppling till tarmfloran och man håller på att ta fram ett sk psykobiotika.



Hur får vi vårt mikrobiom i obalans?

Antibiotika? Jo givetvis så stör det vår normala flora, det vet nog de flesta? Antibiotikan dödar inte bara skadliga bakterier utan också många av de bakterier som ska stöda vår hälsa. Dessutom ökar det svampväxten. Dvs vi har nu fått en obalans i vårt mikrobiom.

Obalansen leder till störningar i tarmfunktionen, förstoppning och/eller diarre. Tarminnehållet som fastnar på tarmväggarna börjar producera endotoxiner. Dessa gifter går igenom tarmväggarna och förgiftar vår kropp. Mycket gifter lagras i fettcellerna, och orsakar bla värk och trötthet. Och ju mera skit vi får i våra celler desto mera arbete för vårt immunförsvar. Och det börjar arbeta mot kroppens egna celler- dvs en autoimmun reaktion.

Ju fler antiobiotika kurer vi äter desto större obalans i mikrobiomet. Och ca 10 år efter att vi ätit flera antibiotika kurer eller långvariga kurer så ökar vi kanske oförklarligt och ohejdbart i vikt! Det är just vad jag har gjort....ätit minst fyra antibiotika kurer/ år mot ständigt återkommande bihåleinflamationer. Så det är min största orsak att bakteriefloran har varit helt i obalans. Håller nu på att bygga upp den tillbaka men det tar tid minsann. Andra mediciner som skadar vårt mikrobiom är antiinflammatoriska mediciner och cortison.

Mikrobiom på huden ska också vara i balans. Det som förstör hudens mikrobiom är desinfektionsmedel, tvättmedel, diskmedel...

Kanske inte alla men troligtvis kan många sjukliga tillstånd avhjälpas med att balans i mikrobiomet. För att inte tala om autoimmuna sjukdomar
Forskning pågår ju med tex MS och att inplantera tarmflora från en frisk tarmflora till den MS sjuke med goda resultat.

Men lyckligtvis kan man återställa och avgifta bakteriefloran med microbiomvänlig mat och rätt sorts probioter osv

https://youtu.be/-goPaQKlacc

https://www.youtube.com/watch?v=_f6kaEk3Zr4&feature=youtu.be&app=desktop

Helena Hemming



lauantai 1. huhtikuuta 2017

Kevät kolisten tulee. Miten maksasi voi?

Oletko tullut ajatelleeksi, miten tärkeä tehtävä on maksalla?  
Osaatko auttaa maksaasi puhdistumaan?  
Huomaatko maksan tai sapen lähettämät merkit ajoissa?  

Maksa sietää kauan epäterveellisiä ravintorasvoja, sokerin ja hiilihydraattien syömistä, lääkepaljoutta ja vihreiden vihannesten puutetta ennen kuin ihminen yleensä huomaa rääkänneensä rakkaan maksansa miltei hengiltä.

Kevät muistuttaa maksan toksisten aineiden puhdistuksen tärkeydestä.
Terve Maksa jakaa paljon elämän energiaa koko kehoon. Häiriintynyt maksa ilmentyy keväisin vetämättömyydellä. Kiinalaisen Lääketieteen mukaan Maksan energian häiriö voi heijastua unettomuutena, migreeneinä, verenpaineongelmina, ärtyisyytenä, kiukkuna ja ruoansulatusvaivoina.

Sappi ei kykene sulattamaan ravintorasvoja ja käyneet rasvat aiheuttavat turvotusta ja ripulointia.
Sappikivistä kärsivät voivat saada äkillisiä kohtauksia juuri keväisin.
Silmien ongelmat saattavat heijastaa maksan ongelmia tai Maksan energian tukosta.

Tiesitkö että maksa vastaa monien hormonien syntetisoimisesta, synteettisten hormonien ja hormonin kaltaisten yhdisteiden, lääkkeiden, kuona-aineiden, myrkkyjen ja raskasmetallien eliminoimisesta sekä alkoholin ja muiden päihteiden turvallisesta eliminoimisesta. Se vastaa hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnasta ja vaikuttaa veren koostumukseen voimallisesti.

Liika hiilihydraattien ja sokerin syönti saa maksan rasvoittumaan.
Rasvamaksaa on nykyään tavattu alle 10 vuotiailla lapsilla, jotka ahmivat sokeria ja uppopaistettuja rasvoja esim. ranskalaisten muodossa.
Päihteiden ja alkoholin käyttö saa maksan rasvoittumaan ja kolesterolin kohoamaan.

 
Mitä sinä voit tehdä huolehtiaksesi maksastasi?  

Aloita syömällä tumman vihreitä vihanneksia runsain mitoin. Se puhdistaa maksaa lempeästi.

Käytä kirpeitä ja happamia makuja, esimerkiksi purista sitruunaa juomaveteen ennen lounasta. Hapan maku stimuloi sappea ja sulatat näin ravinnon rasvat paremmin ja vältyt ikävältä rasvojen käymiseltä paksusuolessa. Popsi välillä pikkuisen hapankaalia ja käytä puolukkasurvosta lisukkeena ruoan kanssa.

Tärkeät antioksidantit ja hivenaineet, kylmäpuristetut öljyt sekä B-vitamiinit auttavat Maksaa täyttämään puhdistustehtävänsä, joten monipuolinen ravitsemus on maksan tärkeä tuki.

Maksa kaipaa erityistä puhdistusta keväisin, mutta on hyvä ymmärtää miten puhdistus toimii jatkuvasti ja tehokkaasti ympäri vuoden kun huomioidaan myös muut puhdistuselimet. Vääränlainen ruokavalio ja rankka paasto tai muodikas mutta ajattelemattomasti toteutettu detox -kuuri saattaa rasittaa elimistöä ja maksaa entisestään, varsinkin jos elämäntapamuutokset eivät ole pysyviä.

Suolisto on yksi tärkeimpiä puhdistuselimiä. Ummetuksen hoitaminen on puhtaan terveen kehon edellytys. Jos suoli vuotaa jatkuvan tulehduksen seurauksena, toksiset aineet päätyvät suoraan vereen aiheuttaen moninaisia sairauksia ja oireita, kuten mm. reuma, ihosairaukset, alzheimer.  Munuaiset kaipaavat talvella lämpimiä juomia ja ruokia. Liiallinen kahvi ja puhtaan veden puute heikentävät munuaisia.

Keuhkot kaipaavat ulkoliikuntaa ja hengästymistä voidakseen puhdistaa kehoa. Iho tarvitsee hikoilua, ilmakylpyjä ja luonnollisesta materiaalista tehtyjä vaatteita.

Maksa yhteys tasapainoiseen tunne-elämään on Perinteisen Kiinalaisen Lääketieteen mukaan suuri. Kun maksa voi hyvin, olemme sympaattisia, anteliaita, vieraanvaraisia, empaattisia, hyväntuulisia ja nauramme paljon. Häiriintynyt Maksa –elementti ilmenee kiukun ja vihan purkauksina ja nopeina mielialavaihteluina, päättämättömyytenä tai hätiköityjen päätösten tekemisenä.

Opi lisää Kevään puhdistuksesta 5.5.2017 Wasa Wellnessissä klo 16:30 - 20
Hinta 45 €, sisältää kurssin ja välipalatarjoilut.

Enää kolme paikka vapaana! Sitova ilmoittautuminen silja.kuitu@naturmedi.fi tai 0440880786

Kurssin täytyttyä voit ilmoittautua varalle 12.5 pidettävään kurssin joka pidetään jos kurssin ulkopuolelle jää runsaasti halukkaita.

Silja Kuitu  
Dr. of Naturopathy
Perinteisen Kiinalaisen Lääketieteen terapeutti
Vyöhyketerapeutti
www.naturmedi.fi  facebook : NaturMedi



sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Kevät

Yin joogassa käytetään teoriana myös kiinalaista lääketiedettä ja nyt olemmekin siirtymässä talven ajasta kevääseen 🌱

Kevään teemana: Puhdista keho ja mieli 🙏


Ajanjakso: Maaliskuun puoliväli - toukokuu
Elementti: puu 🌲
Makuna hapan 🍋 Voit halutessasi aloittaa aamun lisäämällä sitruunaa lämpimään veteen (tyhjään vatsaan).
Väri: Vihreä 💚

Epätasapaino: Kiukku, viha, raivo, ärtymys, katkeruus, kauna.
Normaali tila: Myötätunto, sympaattisuus, ystävällisyys, päätöskyky.

Jooga terapiana: sivutaivutukset, kierrot ja venyttävät liikkeet, joissa jalat on auki (sisäreisiä avaavat). Myös asanat, joissa paine näille alueille esim. lattiaa tai omaa kehoa vasten.

Elimet: Sappirakko ja maksa
Sappirakon energiakanava (SR), Yang
* silmän ulkonurkasta korvan eteen, korvan takaa kallonpohjaan, ylös ohimolle korvan takaa, alas niskaan, hartian etupuolelta kyljen sivua siksakkia pakaran sivuosaan ja jalan ulkosyrjää pitkin alas päättyen nimettömän varpaan päähän.

Maksan energiakanava (MA), Yin
* isovarpaan kynnen etuvarpaan puoleiselta syrjältä ylös jalan sisäsivua kylkikaariin asti.

Yin jooga maanantaisin Wasa Wellnessillä ☮
klo 15:15-16:30
Kertamaksu 13€
Tyky-online ja setelit, sekä Smartum setelit käyvät maksuna.
Ryhmässä tilaa. Pienryhmäkoko.
Viestiä, jos haluat tulla joku kerta tai vakituisesti:

Kristiina Peltoniemi
Joogaopettaja (RYT), Trager®-terapeutti, Reikihoitaja
Puh: 040 582 5669
E-mail: kristiina.peltoniemi@gmail.com
Lisätiedot: www.kristiinapeltoniemi.blogspot.fi
Insta: www.instagram.com/krisseyoga

Energisoivaa kevään aikaa 💛